top of page

Tips rond perfectionisme

01

Heb je vaak het gevoel dat je faalt, dat je tekortschiet?

 

Dan kan je gedurende vijftien dagen bjhouden wat je dagelijks fout doet, en wat je op dat moment voelt.

Probeer je ervaringen te analyseren door jezelf af te vragen welke ontwikkelpunten jij daaruit kunt halen.

 

Tip: doe deze challenge samen met een collega, partner of vriend en bespreek jullie faalervaringen.

 

02

Train jezelf in dankbaar leven.

 

Koop een mooi schriftje voor jezelf en schrijf er dagelijks 3 dingen in waar je dankbaar voor bent.

 

Denk niet te groot: dat kleine bloempje dat je opviel temidden van het rottend blad, de kleuren van de zeepbel tijdens de afwas, een knuffel van een vriendin, de wamte van je trui, de geur regen op de droge warme grond.....

03

Dat mensen aan jou dingen vragen om te doen, omdat ze weten dat jij dat goed zal doen, is natuurlijk heel fijn want dat wil zeggen dat jij gewaardeerd wordt. Maar soms ligt er al zo veel op je bord, dat je liever “nee, dank je” wil zeggen, maar dat niet durft. Niet durft uit schrik omdat je het gevoel hebt dat je mensen in de steek laat, of om commentaar te krijgen, of omdat je denkt dat ze in de toekomst niet meer aan jou gaan vragen om iets te doen, ...

 

Je grenzen aangeven is niet egoïstisch. Dat heet respect hebben voor jezelf.

 

Als mensen je iets vragen om te doen, kan jij gerust zeggen “ik ga daar even over nadenken”. Zo heb jij zelf tijd om stil te staan of je dat écht wil en dan pas terugkoppelen naar hen.

04

Moet je van alles van jezelf?

Perfectionisme en moeten liggen in elkaars verlengde.

 

Je moet van alles: je to-do lijstje afwerken, vijf kilo afvallen, vriendelijker zijn voor je klanten en noem maar op.

Geen wonder dat je nooit voldoet. Je moet te veel!

 

Gebruik voortaan het zinnetje: Ik gun mezelf ...

 

Daarin schuilt meer liefde en acceptatie voor jezelf.

bottom of page